Het APK-Teststation

APK Tilburg

 

 

 

 

 

 

 

 

Het APK voert een test uit op 44 verschillende gebieden van het voertuig om te controleren op gebreken.

Het M.O.T. teststation zal een voertuig afkeuren indien:

– Motornummer is niet herkenbaar.

– Motoruren zijn niet gestempeld.

– De wielen of banden van het voertuig zijn niet van de juiste hoogte, breedte, balans en conditie.

– De remmen van het voertuig werken niet.

– Mistlampen branden niet.

– De M.O.T. meter is kapot of ontbreekt.

– Er is onherstelbare schade aan de carrosserie van het voertuig.

De eisen voor inspectie worden gespecificeerd door de Binnenlandse en plaatselijke overheidscontroles (C61) en het SuperMerk.

De Highways Agency verklaarde dat schade aan stoelen, motorkap, tapijten, takels en dragers tot de onherstelbare schade behoorden. Zij verklaarden ook dat de ruitenwissers in goede staat moesten zijn. Het agentschap verklaarde ook dat brandstofpompen en drukmeters ook wrijvingsschade vertoonden en dat zij sinds 1979 niet meer functioneerden en dat reparaties waren verricht.

Dit voertuig heeft slechts 3 mijl op de teller staan en de onderhoudsbeurt werd in januari van dit jaar uitgevoerd. Dit was een goede indicatie dat het voertuig gezond is. Ik denk dat een van de hoogtepunten van deze APK was de lage nummerplaat die ik denk dat zal een goed punt van onderhandelen indien iemand wenst om de auto te kopen.

Hoewel een van de vereisten was dat de platen geen showroomoriginelen waren, bleek dit niet duidelijk te zijn vermeld toen wij beroep aantekenden. De plaat was origineel, maar hij was alleen verkocht met een kenteken dat bij vertaling Paul Smith-Wright MOT NO7agen luidt.

Hoewel een andere eis was dat de deuren, motorkap en wielkasten origineel waren, maakten deze geen deel uit van het inspectierapport.

Hoewel de auto in goede staat lijkt te verkeren, ben ik er nog steeds niet zeker van dat hij door de APK komt. Onder het kopje “Controles” onderaan het rapport staat duidelijk dat het voertuig wordt gekeurd. Er staat ook duidelijk dat het voertuig rijklaar moet zijn. Om rijklaar te zijn moet de auto belast zijn, verzekerd zijn en een vernietigbare verzekering hebben.

Hoewel de auto in goede staat verkeert, ben ik nog steeds niet helemaal gerust op de manier waarop het hefarmschandaal is opgelost. Het lijkt er niet helemaal op dat de hefarmconstructie is gerepareerd. De algemene staat van de auto is goed, maar de deurconstructie is zeker afgeschreven. Het zou beter zijn geweest om een vervangende deurarm aan te schaffen, aangezien dit het enige onderdeel van de inspectie was waarover ik teleurgesteld was.

Over het geheel genomen ben ik blij met deze auto en hij is er qua betrouwbaarheid en prestaties het afgelopen jaar zeker op vooruit gegaan en is nu aan zijn derde jaar bezig. Martin Winterkorn is zeker een auto die alle juiste vakjes aankruist, maar het is nog steeds verre van een show-winnende auto en heeft een complete reconditionering nodig.

©Bestuurder doet afstand van alle auteursrechten en publiciteitsrechten.

lees meer: